کلینیک دندانپزشکی دکتر مریم مفیدی

شماره تماس: 03432478050

چرا انسان های اولیه دندان های سالم تری داشتند

در تاریخ بشر، نخ و خمیردندان فلوراید وجود نداشته، پس چرا اسکلت های باستانی بدون دندان نیستند؟

یک غارنشین هرگز نخ دندان را فراموش نمی‌کرد!
دانشمندان از روی برخی خراش‌ها بر روی دندان‌های غارنشینان به این نتیجه رسیده‌اند که آن‌ها همواره برای پاک کردن مواد غذایی از میان دندان‌هایشان از خلال دندان استفاده می‌کردند.
همچنین با تحقیق بر روی یک دندان ۵۰ هزار ساله به این نتیجه رسیدند که، غارنشینان از رزین کاج به عنوان یک خمیردندان آنتی باکتریال استفاده می‌کرده‌اند.
مصرف گوشت و سبزیجات در رژیم غذایی غارنشینان پیش از انسان‌های امروزی بوده و بشر در طول سده‌ها رژیم غذایی خود را از گوشت، سبزیجات و دانه‌های خوراکی به کربوهیدرات و قند تغییر داده و این تغییر ترکیب باکتریایی دندان‌های او را دستخوش تغییر کرده است. به همین خاطر غارنشینان بدون دسترسی به دنداپزشک، دندان‌های خراب کمتری داشتند.

انسان‌های شکارچی دندان‌های خوبی داشته‌اند، اما زمانی که به کشاورزی روی آوردند، تغییر بزرگی در دندان‌هایشان به وجود آمد. در پی این انقلاب کشاورزی، بیماری لثه بین آن‌ها شیوع پیدا کرد و تعداد زیادی دچار پوسیدگی دندان شدند
پوسیدگی دندان توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که اسید تولید می‌کنند، اغلب این باکتری‌ها در هنگام تغذیه از کربوهیدرات‌ها رشد می‌کنند. کربوهیدارت‌های دریافتی از بدن مانند نان و ذرت به دندان‌‌ها می‌چسبیدن و با رشد باکتری در دندان باعث ایجاد پوسیدگی می‌شدند.

اما چیزی که برای دندان‌ها خطرناک بود نان یا ذرت نبود، شکر کربوهیدرات خطرناک‌تری بود که راحت‌تر به دندان‌ها می‌چسبید. شکر در ابتدا برای ملکه و افراد ثروتمند کالای لوکس بود. میزان مصرف شکر ملکه الیزابت به قدری زیاد بود، که موجب خرابی دندان‌های او شده بود و زمانی که شروع به صحبت می‌کردند، برای اطرافیان قابل درک نبود. کار بردگان و نوآوری‌های کشاورزی باعث شد که شکر به طور گسترده‌ای مقرون به صرفه باشد ودندان‌های افراد ثروتمند و فقیر به یک اندازه آسیب ببینند.

بسیاری از مردم دندان‌های خود را کشیده و به عنوان پروتز‌های مصنوعی استفاده می‌کردند، همچنین از عاج و دندان‌های حیوانی نیز انتخاب می‌کردند. پروتزهای مصنوعی انتخاب بهتر اما گران‌تر بودند. در آن زمان دزدان، دندان مردگان را می‌کشیدند و در بازار سیاه می‌فروختند.
در قرن نوزدهم، دندانپزشکان مسواک‌ها را رایج کردند، اما پوسیدگی دندان بسیار زیاد بود، بنابراین کشیدن تمام دندان‌ها و جایگزینی دندان‌های مصنوعی برای بزرگسالان رایج شد.